I made this widget at MyFlashFetish.com.

♥Sahabat baru saya♥

Info Sihat

~salam~

P/S : tak kesa nak copy tapi inform tau >_<

Hmm..malam nie nak kongsi tips nak dapatkan badan yang sihat dan segar. Tau tak walaupun kita tak pergi ke gym sebenarnya kita boleh dapatkan badan yang sihat dan segar.

1) 30 minit berbelanja di pasar raya berhampiran dengan kediaman dan berjalan kaki pulang dengan membawa dua beban dikiri dan kanan tangan (50 kalori) = 25 minit latihan menggunakan mesin.

2) 30 minit berjalan-jalan bersama haiwan peliharaan (150 kalori) = 30 minit latihan stairmaster.


3) 10 minit naik tangga (84 kalori) = 9 minit sit up


4) 1 jam mengasuh anak/ menjaga adik (222 kalori) = 25 minit mengikuti kelas step aerobic


5) 1 jam berfikir (110 kalori) = 20 minit mengikuti kelas senaman aerobic.


6) 30 minit ice-skating ( 193 kalori) = 15 minit mengikuti spinning class.


7) 1 jam menata hias rumah ( 286 kalori) = 30 minit boxing.


8) 1 jam melakukan pekerjaan domestik (286 kalori) = 30 minit berlari

9) 10 minit memasak dan menyiapkan makanan (80 kalori) = 8 minit berenang gaya dada.


10) 30 minit melakukan tarian moden (175 kalori) = 30 minit berlatih yoga.

*kalo I buat macam nie..memang MC la seminggu*

11) 1 jam berjalan cepat (254 kalori) = 30 minit melakukan circuit training.


12) 75 minit jalan-jalan di pasar raya (146 kalori) = 15 minit latihan elliptical trainer.


13 ) 30 minit berkebun (330 kalori) = 30 minit skipping.


Macam tak percaya je kan?? Dalam tak sedar sebenarnya aktiviti harian kita hampir sama macam kita pergi gym. Tapi persoalannya. Kenapa I buat benda-benda alah nie tak kurus pon??:)



3 ulasan:

syahirooAhmad berkata...

erkkk.. kalau sehari lakukan semua aktiviti ni.. mau masuk wad kecemasan. kurang air..

dik.. try review balik apa yang awak makan.. kurang kan menda2 yang berkarbohidrat...

Juliet_iRa~" berkata...

thanksss share..

blh la buat lepas mkn daging korban..hee ;p

psss: salam aidiladha..jom join my GA!

che sakinah berkata...

haah laa kite pon same.. tak kurus jugak.

* yg sebenarnya setiap kali selepas exercise je saya hentam nasik lemak 2 bungkus. hik hik . :))